VvE Erasmus
  • Home
  • VVE
    • De VVE organisatie
    • Commissies
    • Wie is wie?
  • Actueel
  • Documenten
  • Bewoners Tips

 

info over de vve

Hieronder vindt u informatie over het functioneren van de Vereniging van Eigenaren en het bestuur, de dagelijkse gang van zaken in appartementengebouw “Erasmus” en een vrije weergave van de belangrijkste punten uit het huishoudelijk reglement.

Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Bij geschillen of onduidelijkheden geldt de tekst van de Akte van Splitsing, het Reglement en/of het Huishoudelijk Reglement.
Voor meer informatie, vragen en opmerkingen:

Het bestuur van de Vereniging van Eigenaren van Appartementengebouw 'Erasmus'
Joos Banckersplantsoen 7A
1056 LD Amsterdam
info@vve-erasmus.nl.


;Hieronder beknopt een aantal richtlijnen en nadere informatie die gelden binnen de VVE Erasmus.

1. Bestuur van de Vereniging van Eigenaren
Indien u een vraag aan het Bestuur heeft, laat een bericht achter via het Contactformulier.

2. Bereikbaarheid Commissies
Voor vragen aan een van de commissies, laat een bericht achter via het Contactformulier.

3. Onderhoud en reparaties
Voor technische klachten aan het casco of de algemene ruimten, kunt u VvE Beheer Amsterdam als volgt bereiken:
1) Via het servicenummer: 020 - 520 90 99. Buiten kantoortijden kan hetzelfde telefoonnummer gebruikt worden voor het melden van spoedeisende klachten. U wordt dan automatisch doorgeschakeld naar een 24 uur service (de meldkamer).
2) Via de website www.mijnvba.nl (niet spoedeisend). 
Gebruik hiervoor uw inloggegevens.

4. Heeft u een tip of een goed idee wat u wilt delen met medebewoners? Stuur de tip door via het Contactformulier.
Deze worden na beoordeling geplaatst op de Bewoners Tips pagina.
​
5. Inloggen op de site van VvE Beheer Amsterdam: waar vind  ik mijn inlog voor de site van VvE Beheer Amsterdam? 
VvE Beheer Amsterdam heeft u een inlogcode en wachtwoord toegekend voor hun site.
Ga naar http://www.mijnvba.nl. 
Klik op Direct inloggen.
Als u op inloggen hebt gedrukt, ziet u onderstaand schermpje en kunt u inloggen met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Bent u die gegevens kwijt dan kunt u die aanvragen via de link onder het schermpje ‘wachtwoord/gebruikersnaam vergeten’.

​
Picture
​6. Naamplaatjes
Naamplaatjes; aanvraag voor bellenbord. 
De aanvraag voor een naamplaatje moet worden gedaan bij VvE Beheer Amsterdam B.V. .
Ga naar http://naamplaatje.vvebeheer-amsterdam.nl/

7. VvE-bijdrage
De VvE-bijdrage omvat de kosten van reservering voor groot onderhoud, kosten van klein onderhoud, schoonmaakkosten van de gemeenschappelijk ruimtes, kosten van het onderhouden van de tuin, energiekosten (lift, verlichting), en de kosten van de beheer door VvE Beheer Amsterdam B.V. . Daarnaast betalen eigenaren van een parkeerplek eveneens een VvE-bijdrage daarvoor, met name voor de kosten van onderhoud en kosten van beheer.

8. Servicekosten
Servicekosten zijn verbonden aan een huurwoning. Het gaat dan meestal om kosten voor schoonmaak en verlichting van gemeenschappelijke ruimten. Binnen een VvE waar de eigenaren ook bewoners zijn, is de term ‘servicekosten’ niet van toepassing. Alle eigenaren betalen een VvE-bijdrage. Zie de toelichting hierboven. ​

9.Verhuren –langdurig verhuur en kort verhuur. (bv Airbnb) 
Als u korte tijd uw woning wilt  verhuren verhuur geldt het volgende: 
  • Voor commerciële verhuur is toestemming van het bestuur vereist;
  • De woning mag maximaal per jaar twee maanden aan gasten worden aangeboden;
  • Er mag geen alcohol tegen betaling worden geschonken.
  • Er mogen maximaal vier gasten tegelijk worden ontvangen.
  • Er mag geen overlast plaatsvinden.
Zie ook Artikel 15  van ons huishoudelijk reglement.

En dan nog verder:
  • Air, Bed & Breakfast moet u van tevoren bij uw stadsdeel aanmelden. 
  • U moet een boekhouding bijhouden over uw Air,Bed & Breakfast-activiteiten.
  • U moet inkomsten en toeristen belasting betalen. 
  • Als u een hypotheek heeft moet u toestemming aan de bank vragen.
  • Houd rekening met de voorwaarden van uw eigen verzekering.
Zie ook: https://www.airbnb.nl/help/article/860/amsterdam

Als u langdurig wilt verhuren geldt het volgende:
  • Een kopie van de overeenkomst moet naar het bestuur
  • De onderhuurder moet zich houden aan het huishoudelijk reglement
Zie ook artikel 13.2 van de splitsingsakte

Als u langer dan twee maanden weg bent geldt het volgende:
  • U moet aan het bestuur uw verblijfadres meedelen en daarbij opgeven wie is aangewezen om zich eventueel toegang tot het appartement te verschaffen, mocht daartoe de noodzaak ontstaan (bijvoorbeeld bij lekkage, bevriezing of brand);
  • U moet dan ook iemand machtigen die namens u besluiten mag nemen. Ook dit graag doorgeven aan het bestuur.

10. Schade
http://www.vvebeheer-amsterdam.nl/mijn_vba/reparatie_of_schade/​
Bij een schade kan men bellen 24/7 bellen met VvE Beheer Amsterdam B.V.  op 020-520 90 00

Bij glasschade moet gebeld worden met EuroCross op 0800-0229955. In principe zou men op basis van postcode en huisnummer de polis moeten kunnen vinden. Maar zo niet, dan is het polisnummer 159015702

Bij schade keert de verzekeringsmaatschappij alleen uit indien zij vanaf het begin bij de afhandeling wordt betrokken. Dit is met name van belang bij inbraakschade en dergelijke; voor zover herstelwerkzaamheden door de bewoner in gang worden gezet zonder de verzekeraar daarbij te betrekken wordt niet uitgekeerd. De verzekeraar schakelt doorgaans zelf herstelbedrijven in voor (nood)reparaties. 

zie verder onder Verzekeringen onder kopje ‘opstal’.

11. Verzekeringen
De VvE heeft een verzekering afgesloten op de volgende gebieden: 
  • Opstal
Opstalverzekering dekt alles dat aard- en nagelvast aan het gebouw zit maar alleen als gevolg van onvoorziene omstandigheden zoals storm, leidingbreuk of inbraak. Dit kunnen dus ook privézaken zijn zoals vochtplekken in het behang of kapotte keukenkastjes. Alle zaken die los in de woning aanwezig zijn, vallen onder de inboedelverzekering van de eigenaar zelf.
  • Glas
  • Aansprakelijkheid Huiseigenaren
  • Rechtsbijstand
  • Bestuurdersaansprakelijkheid

Voor wat betreft de schadeverzekeringen (opstal en glas) is van belang dat deze  verzekering alleen ziet op gemeenschappelijke eigendom; bij een woning betreft dit dus bijvoorbeeld de voordeur en de buitenramen / balkondeuren. Hierbij geldt dat bij schade de verzekeringsmaatschappij alleen uitkeert indien zij vanaf het begin bij de afhandeling wordt betrokken. Dit is met name van belang bij inbraakschade en dergelijke; voor zover herstelwerkzaamheden door de bewoner in gang worden gezet zonder de verzekeraar daarbij te betrekken wordt niet uitgekeerd. De verzekeraar kan 24 uur per dag worden bereikt. Zie onder ‘Schade’. De verzekeraar schakelt doorgaans zelf herstelbedrijven in voor (nood)reparaties. 
Zaken binnen de woning dienen door de bewoner/eigenaar zelf verzekerd te worden. Bijvoorbeeld via een inboedelverzekering. 

12. Garage
De garage is gemeenschappelijk bezit en ook daar gelden regels. Lees hiervoor de koopakte en de daarbij behorende splitsingsakte.
Dit zijn de belangrijkste regels:
  • De garage mag alleen gebruikt worden voor het stallen van een auto of motor/scooter, waarbij deze zodanig gestald dient te worden dat u binnen de grenzen van de eigen parkeerplaats blijft. Fietsen etc. dient u in uw eigen berging te plaatsen.
  • Geen brandbare stoffen in de garage! Licht ontvlambare stoffen worden vanwege de VvE weggehaald!
  • Alleen oprijden als het groen licht brandt.
  • Als u binnenkomt, let op dat de deur achter u sluit en niemand mee naar binnenslipt. Dan pas verder oprijden.
  • Houdt de garage netjes. Twee maal per jaar wordt de garage geveegd. Dit wordt aangekondigd op de prikborden en in de liften. Maak dan zo mogelijk uw parkeerplaats leeg, zodat de veegmachine overal goed bij kan.
  • In de garage mag niet gerookt worden.

13. Afval
Huisvuil – restafval  kan in vuilniszakken in de afvalcontainer worden gedaan, niet ernaast zetten.

Grofvuil 
Grof vuil wordt langs de Joos Banckersweg elke donderdag opgehaald. 
Let op: plaats grof vuil dus niet bij de afval containers bij de gebouwen. 
Grofvuil kan op woensdagavond vanaf 21.00 uur naast de afvalcontainer langs de Joos Banckersweg worden geplaatst. Dit kan tot donderdagochtend 7.30.
Restafval kan in vuilniszakken in de afvalcontainer worden gedaan; zet het niet ernaast. 

Chemisch afval 
Elke vierde zaterdag van de maand staat de chemokar van de gemeente van 14.30 – 16.30 op de Jan van Galenstraat, hoek  Adm. De Ruyterweg.
Bij de chemokar : inleveren van klein  chemisch afval zoals batterijen, verfresten en medicijnen.
Cartridges, batterijen en spaarlampen kunnen ook dagelijks ingeleverd worden in de kleine chemisch afvalverzamelaar. Deze staat tegenover Albert Hein naast de bloemenkiosk. Meer informatie over het aanleveren van afval: www.amsterdam.nl/afval

14. Gemeenschappelijke ruimten – functie en gebruik –houd ze vrij!
De gemeenschappelijke ruimten zijn galerijen, hallen, trappen, portalen en balkons (en de tuinen – zie apart lemma).
Het zijn toegangswegen tot de woningen en vluchtwegen. Houd ze vrij! Ook voor de schoonmaak. 
De balkons en galerijen zijn prima plekken om even een luchtje te scheppen maar bezorg medebewoners daar geen overlast als herrie, rook. Laat het leeg en schoon achter; geen planten plaatsen ivm dichtslibben afvoer en ook omdat het balkon een vluchtweg is. 
 
Vluchtwegen in gebouwen: 
Gemeenschappelijke zijn vluchtwegen voor bewoners. Ze moeten daarom altijd vrij worden gehouden van fietsen, kasten en andere gebruiksvoorwerpen.

15. Schoonmaak gemeenschappelijke ruimten
Hallen, liften en trappen worden wekelijks schoongemaakt. .
Twee keer per jaar worden de garages geveegd en een derde keer met water grondig schoon gemaakt.  
De galerijen van gebouw 7 worden enkele keren per jaar schoongespoten met water.  
Voor de schoonmaak is het belangrijk dat de hallen en galerijen leeg en de garages opgeruimd zijn.  
Graag ieders medewerking!  

Eventuele suggesties,  op- en/of aanmerkingen, kunt u via het contactformulier op deze website kwijt. 

16. Gladheid en sneeuw
In principe worden entrees en de stoepen voor garages sneeuwvrij gehouden door ons tuinbedrijf Beau Paysage.  Eigen initiatief bij sneeuw of ijzel om een veilige pad naar de voordeur te maken zeer welkom! 

17. Nieuwe bewoners
Zodra we van het Bestuur of van VvE Beheer Amsterdam B.V. bericht krijgen dat er nieuwe kopers/bewoners zijn, gaan we langs met een bos bloemen.
Het belangrijkste doel van ons bezoek is dat nieuwe bewoners zich betrokken voelen en zich wellicht bewuster worden van de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor onze gebouwen en de omgeving.
 
Tijdens dit bezoek gaan we in op hun eventuele vragen.
We informeren de nieuwe buren over de commissies van de VvE-Erasmus.
We vertellen over de jaarlijkse vergadering en het belang daarvan.
We nodigen ze uit om deel te nemen/actief te worden bij één van de commissies of eventueel in een bestuursfunctie.
Ook maken we ze attent op de website en zo mogelijk  bekijken we deze samen.
 
Afspraken en regels uit het Huishoudelijk Reglement komen natuurlijk ook ter sprake.
 
Welkom heten levert leuke ontmoetingen en gesprekken met enthousiaste nieuwe bewoners van ons plantsoen.

18. Tuin; plantsoen
De tuin, eigenlijk is het een plantsoen, is het visitekaartje van de VvE. We besteden jaarlijks veel geld aan het onderhoud. De tuin behoort tot de gemeenschappelijke ruimten net als de looppaden tussen de tuinen en  huizen. 

uitgangspunten voor aanleg en onderhoud 
Behoud van eenheid van het plantsoen heeft hoge prioriteit. Nieuwe aanplant wordt waar mogelijk of nodig herhaling van reeds aanwezige beplanting. Ook moet het plantsoen het gehele jaar door een verzorgd aanzien hebben. 

Dus ook voor de tuin geldt dat er door de bewoners geen planten of spullen in mogen worden gezet zonder toestemming van het Bestuur. Lopen, zitten of spelen in de tuin maakt de beplanting kapot en kost geld om weer te laten herstellen.  Zoals zo veel Amsterdamse plantsoenen is onze VvE-tuin een kijktuin.  
Dit alles om het verzorgde aanzien van de tuin te behouden. 

Aangelegd in 2004 met verschillende soorten hortensia’s, rozen, hedera en een aantal bomen. In de loop der jaren zijn  er  nog enkele soorten planten bijgekomen waaronder lavendel. Nieuwe aanplant wordt waar mogelijk of nodig herhaling van reeds aanwezige beplanting. Ook moet het plantsoen het gehele jaar door een verzorgd aanzien hebben. 

Tweemaal per jaar loopt de tuincommissie een tuinrondje samen met het tuinbedrijf beau Paysage , Alies en Farid,  en bespreken de voortgang en wensen. 

Zie onder ‘commissies’ voor meer info over de tuincommissie. 

Tuinploeg 
De tuinploeg bestaat uit bewoners van het VvE-Erasmuscomplex die elke eerste zaterdag van de maand een kop koffie met elkaar drinken en daarna samen een half uur of soms langer zwerfvuil bij de gebouwen en op straat opruimen. Vrijheid, blijheid is de leus – als je niet iedere keer kunt of zelfs vaker niet dan wel… geen probleem! 
Meedoen? Stuur een berichtje via het contactformulier op deze site! 

19. Burenoverlast
Bij burenoverlast zelf snel een afspraak maken met de overlastgevers. Mocht dit niet helpen dan kunt u de buurtregisseur inschakelen. Het Bestuur alleen inschakelen als de veiligheid in het geding is.
Zie verder: het Huishoudelijk Reglement VVE Erasmus – Regels betreffende het gebruik van privéruimten  staan in art. 15 tot en met 21.

vve erasmus - joos banckersplantsoen in amsterdam